Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs vores cookiepolitik

5 tips til din LinkedIn-profil

23. juni 2017

Er din LinkedIn profil optimal og opdateret? Her får du fem hurtige tips, der kan gøre en forskel.

Mand ved computer

LinkedIn er platformen, hvor professionelle har mulighed for at gå på jobjagt, søge nye kolleger, brande sig og udveksle viden og holdninger i faglige netværk. Der er i skrivende stund mere end 500 millioner medlemmer på verdensplan, så der er kamp om opmærksomheden. Uanset om du ønsker at dyrke din faglighed, udvide dit professionelle netværk, overraskes af en headhunter med et godt tilbud eller selv finde et nyt job, er det vigtigt, at din profil hele tiden er opdateret og optimeret. Er den ikke det, er der stor risiko for, at potentielt interesserede bladrer forbi. Derfor får du her fem tips fra PRO’s karrierekonsulenter til at få en optimal profil på LinkedIn.

1. Det begynder med billedet
 Dit profilbillede er typisk noget af det første, man ser. Derfor har dit profilbillede stor betydning for, om en interesseret bruger – eksempelvis en potentiel arbejdsgiver –  går videre ind på din profil eller ej, og derfor anbefaler vi, at du bruger  et professionelt billede på din profil, hvis du vil bruge platformen aktivt. Du kan evt. prøve at søge på en titel på LinkedIn og se alle de profiler, der dukker op. Typisk vil billedet have betydning for dit umiddelbare indtryk. 

2. Brug overskriften
Du har 120 tegn til i stikord eller sætninger at liste dine spidskompetencer og beskrive, hvad du laver. Vælg gerne de faglige nøgleord, folk søger på. Kig evt. på jobopslag indenfor dit fag og dine kompetencer, og spot de ord og vendinger, der går igen. De ord kan du med fordel bruge. Endelig kan LinkedIns egne kompetenceord bruges. Dem finder du under ”Skills and comptences”.

Her kan du se et eksempel på en god overskrift:
HR | Organisationsudvikling | Forandringsledelse | Rådgivning & Coaching | Projektledelse | Kommunikation

Og et andet eksempel:

Forretningsudvikling | Eksekvering | Nye produkter og ydelser | Optimering | LEAN | Projektleder I Proceskonsulent

3. Resumé – Elevatortale på 2 linjer
Fold din overskrift ud i dit ”Summary”. Det er den korte profilbeskrivelse, der står umiddelbart under din overskrift. Målet er at formulere de to linjer sådan, at læseren får lyst til at klikke på linket ”…See more”.

Et godt eksempel:
”Jeg danner mig hurtigt et overblik over komplekse organisatoriske sammenhænge og problemstillinger, og med min formidlings- og indlevelsesevne har jeg talent for …See more”

4. Kompetencer  
Mange brugere opfatter traditionelt LinkedIn som et online CV, som kun får opmærksomhed og bliver opdateret i forbindelse med, at man søger nyt job. Men der er sket en udvikling de senere år, hvor professionelle brugere som headhuntere og HR-folk nu i højere grad ser profilen som et online visitkort. De forventer, at CV’et bliver opdateret løbende, når du eksempelvis får nye kompetencer og opnår successer. Derfor anbefaler vi, at du løbende er opmærksom på at holde din profil ajour. Det vil også styrke din chance for at blive fundet i søgninger på specifikke søgeord.

5. Anbefalinger
Du kan også bede dine aktuelle og tidligere kolleger, chefer og samarbejdspartnere om at anbefale dig for de faglige og personlige kompetencer, de mener kendetegner dig. Anbefalinger er med til at skabe troværdighed om din profil. Overvej også, om der er særlige kompetencer, du vil bede dine referencepersoner udtale sig om.

Hjælp til dig

Hjælp til dig

Kunne du bruge siden? Nej Ja

Fortæl os din mening
Vi har brug for dit input, så vi hele tiden kan gøre siden bedre for dig.

Spørgsmål besvares dog ikke.
Kontakt os

Send

Tak for din feedback