Opbygning af CV
Der findes ikke en grundlæggende manual for, hvordan et CV skal se ud. Vi anbefaler følgende elementer, når du skal opbygge et klassisk kronologisk CV.
Der findes ikke en grundlæggende manual for, hvordan et CV skal se ud. Vi anbefaler følgende elementer, når du skal opbygge et klassisk kronologisk CV.
Dit resumé kan være afgørende for, om du fanger læserens opmærksomhed. Du skal på få linjer fortælle på en fængende måde, hvilken erfaring og faglig profil du har. Resuméet bør maks. fylde 7-9 linjer og bør målrettes den/de stillinger, du søger.
Resumé/profilen bør indeholde:
Eksempel på profil:
HR konsulent med mange års erfaring samt stærk faglig fundering inden for hele HR-feltet, der spænder fra udvikling på organisations-, team-, og individniveau over rekruttering til HR-analyser samt compensation & benefit. Min erfaring stammer særligt fra brancher, hvor kundekontakt og høj service er et væsentligt omdrejningspunkt. Den røde tråd i faglige interesser såvel som i opgaver har i de seneste år været præget af vægt på rekruttering samt udvikling af medarbejdere inden for flere facetter af salg og kundeservice, hvor formidling og performance er i fokus.
En oversigt over dine ansættelser i kronologisk rækkefølge, hvor seneste ansættelse står først. Start med en overskrift, hvor der står 'Årstal – Titel/stillingsbetegnelse – Virksomhed'. Dernæst evt. en kort beskrivelse af virksomheden (maks. to linjer).
Teksten under hvert enkelt ansættelse kan du med fordel dele op i to afsnit:
Ansvarsområder/opgaver
Resultater
Benyt punktopstilling for at øge læsevenligheden og prioritér altid øverst, hvad der er relevant for modtageren af dit CV.
Du kan med fordel downloade ovenstående eksempel på et CV for at se, hvordan du kan opbygge et CV.
En oversigt over din formelle uddannelse samt fagrelevante kurser. Skriv: ’Årstal – Navnet på uddannelsen – Uddannelsesstedet’, hvor seneste uddannelse står først.
Hvis du har deltaget i interne virksomhedskurser og/eller uddannelser, så beskriv kort indhold og niveau.
En oversigt over, hvilke sprog du behersker. Du skal angive niveauet for dine sprogkompetencer – både skriftligt og mundtligt.
Eksempler: